گروه آموزشی متالورژی

روز کاری گروه : دوشنبه

گروه آموزشی متالورژی

روز کاری گروه : دوشنبه

مهندسی مواد و متالورژی

مقدمه ای برگروه مواد و متالورژی

تاریخچه متالورژی

 

متالورژی یا علم مواد تاریخچه­ای به قدمت تاریخ دارد از حدود ۶۰۰۰ سال پیش زمانی که بشر فلز را شناخت، متالورژی به عنوان یک هنر، پا به عرصه وجود گذاشت. در آن زمان انسان با جداکردن ذرات طلا از شن و ماسه­ی بستر رودخانهها، ذوب فلزات مختلف و شکل دادن آنها، اولین گامها را به سوی عصر فلزات برداشت. از بقایای ابزارآلات جنگی گرفته تا سفالینه­های مدفون در دل خاک، همگی ردپایی از این هنر دارند.

                                                                 

                             

 

 اما متالورژی به عنوان یک علم، دانش نسبتاً جوانی است که تنها صدسال از عمر آن میگذردکه باکشف روشهای جدید استخراج و تصفیه فلزات ، شناسایی خواص فیزیکی و مکانیکی مواد، فنون جدید شکل دادن و تولید فلزات متولد شده است

 

تصور کنید در حال رانندگی در یکی از بزرگراهها هستید که ناگهان کامیونی با خوردروی شما برخورد و خسارت سنگینی بر آن وارد میکند. چنین برخوردی در حال حاضر علاوه بر صرف هزینهای قابل توجه و نیاز به زمانی نسبتاً طولانی برای تعمیر، در نهایت از ارزش خودرو نیز خواهد کاست. اما اگر بدنه خودروی شما به طور کامل از جنس آلیاژحافظه دار Ni-Ti ساخته شده باشد، حداقل برای صافکاری مشکلی نخواهید داشت چون کافی است بدنه خوردو را تا حد معینی حرارت بدهید تا بدنه تصادفی به سرعت تغییر شکل یافته و شکل اولیه خود را پیدا کند. این مثال  متواند یکی از بیشمار مثال در این زمینه باشد . 

مهندسی مواد و متالورژی

 

متالورژی را میتوان به دو بخش فرآیندی و فیزیکی طبقه­بندی نمود. بخش فرآیندی کلیه فرآیندهای استخراج، ریخته­گری، شکل­دهی و هرآنچه که برای تولید قطعات نهایی یا نزدیک به نهایی نیاز است را شامل می­شود و بخش فیزیکی کلیه مسائل مربوط به تعیین خواص، ریزساختار و روابط اتمی را در بر می­گیرد.

                                                                           

                          

معرفی گروه مواد و متالورژی

گروه مهندسی مواد و متالورژیِ دپارتمان نرم­افزارهای مهندسی و تخصصی مجتمع فنی تهران به منظور ارتقای سطح علمی و تجربی دانش­آموختگان، تکنسین­ها و مدیران مرتبط با صنعت متالورژی در نظر دارد تا دوره­های تخصصی و سمینارهای آموزشی برگزار نماید. علاوه بر این در راستای تعامل هرچه بیشتر صنعت و دانشگاه مجتمع فنی تهران آمادگی خود را برای ارائه خدمات مشاوره­ای، تحقیقاتی و آموزشی به واحدهای صنعتی اعلام می­دارد. دوره­های آموزشی گروه مواد و متالورژی به دو بخش دوره­های عمومی و دوره­های ویژه صنایع تقسیم­بندی می­شوند.

1-     دوره­های عمومی با توجه به تقویم آموزشی دپارتمان نرم­افزارهای مهندسی و تخصصی برگزار می­­شود. هدف از برگزاری این دوره­ها آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان و علاقه­مندان این رشته با نرم­افزارهای تخصصی آن است تا بتوانند برای ورود به بازار کار مهارت لازم را کسب نمایند. عناوین این دوره­ها عبارتند از :

 

1-    شبیه­سازی فرآیند ریخته­گری با نرم­افزار ProCast در دو سطح مقدماتی و پیشرفته

2-    متالوگرافی کمی و آنالیز تصاویر میکروسکوپی به کمک نرمافزار  Vision Clemex

3-    کاربردهای ABAQUS در مهندسی مواد و متالورژی

4-    طراحی مدار فرآوری مواد معدنی توسط نرم افزار Modsim

5-    متالورژی برای غیر متالورژیست­ها

6-    بازرسی مخازن بر اساس ASME

7-    کنترل کیفیت جوش بر مبنای QC1 AWS-

8-    بازرسی جوش سطح 1 و 2

2- دوره­های ویژه صنایع آن دسته از دوره­هایی هستند که بصورت تخصصی و با توجه به نیاز صنایع تعریف می­شوند. از آنجایی که کارخانجات و صنایع مرتبط با متالورژی هر یک در زمینه­ای خاص فعالیت می­نمایند از این رو به دوره­هایی مرتبط با فعالیت خود نیاز دارند تا بتوانند از این طریق هم سطح اطلاعات کارکنان خود را ارتقا دهند و هم با پیشرفت­های روز آشنا شوند. مجتمع فنی تهران با توجه به گستردگی دوره­ها آمادگی دارد تا بنابر درخواست صنایع و ارگان­ها دوره­های مورد نظر آنها را طراحی و اجرا نماید. این دوره­ها می­توانند بصورت بلند مدت، کوتاه مدت یا در قالب سمینارهایی چند ساعته ارائه شوند.

                             

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد