مدیرکل آموزش فنی و حرفهای در حالی از مکاتبه وزارت آموزش و پرورش با مسئولان وزارت علوم برای راهاندازی گروه آزمایشی فنی و حرفهای در کنکور سراسری دانشگاهها خبر میدهد که رئیس دانشگاه فنی و حرفهای این موضوع را رد میکند.
به گزارش مهر، موضوع اجرای نظام آموزشی ۶-۳-۳ در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ که چندی پیش به طور رسمی از سوی وزیر آموزش و پرورش مطرح شد، تمام پایه ها و مقاطع تحصیلی را تحت تاثیر خود قرار داد و دانش آموزان در هر مقطع و پایه تحصیلی را به این فکر واداشته که تکلیف آنها در نظام آموزشی جدید چیست و ادامه تحصیل آنها چگونه است؟
یکی از گروههای تحصیلی که خود را در معرض تغییرات گسترده و عمیق می بینند، هنرجویان رشته های فنی و حرفه ای هستند که با تغییر نظام آموزشی جدید درباره ادامه تحصیل خود پرسشهای متعددی دارند و نمی دانند از این پس باید چند سال تحصیلی درس بخوانند.
در نظام آموزشی فعلی، دانش آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش همچون سایر دانش آموزان دیگر در سال اول متوسطه انتخاب رشته می کنند و سپس دو سال پیاپی در یکی از زیر شاخه های رشته فنی یا کاردانش تحصیل می کنند و در سال سوم متوسطه در صورت تمایل به ادامه تحصیل در کنکور دانشکده های فنی و حرفه ای کنکور می دهند این در حالی است که دانش آموزان رشته های نظری، علوم ریاضی، تجربی و ادبیات و علوم انسانی و علوم معارف اسلامی باید برای شرکت در کنکور سال چهارم یا همان پیش دانشگاهی را نیز سپری کنند.
پرسشی که هم اکنون برای دانش آموزان فنی و حرفه ای به وجود آمده این است که با اجرای نظام آموزشی ۶-۳-۳ و حذف پیش دانشگاهی با شرایط مشابه و برابری که دانش آموزان این رشته با سایر رشته های نظری پیدا می کنند، تکلیف آنها چه می شود، آیا در ادامه تحصیل آنها در دانشگاهها تغییری ایجاد می شود و آنها هم می توانند بدون هیچ مشکلی در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد شرکت کنند؟
برای پاسخ به این پرسشها به سراغ " محمد شریف زاده" مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش رفتیم، که وی اخبار جدیدی را در این باره داد و گفت: با تغییر نظام آموزشی به ۶-۳-۳ دانش آموزان فنی و حرفه ای همچون سایر دانش آموزان رشته های نظری ۱۲ سال تحصیل می کنند و تفاوتی با آنها ندارند و می توانند در کنکور سراسری دانشگاهها شرکت کنند.
شریف زاده همچنین از رایزنی با وزارت علوم در این باره خبر داد و گفت: به همین منظور با وزارت علوم رایزنی کردیم که امکان اضافه شدن گروه فنی و حرفه ای به پنج گروه آموزشی کنکور سراسری اضافه شود تا دانش آموزان فنی و حرفه ای بتوانند همچون سایر دانش آموزان در دانشگاههای دولتی پذیرش شوند؛ تا کنون با آنها توافقاتی داشته ایم اما این بحث هنوز نهایی نشده است.
به گفته مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای، طبق پیشنهادات اولیه ۲۵ رشته ای که هم اکنون در آموزشکده های فنی و حرفه ای در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته وجود دارد به کارشناسی پیوسته تبدیل و داوطلبان کنکور در رشته های فنی و حرفه ای در این رشته ها پذیرش می شوند.
به گفته شریف زاده اگر این طرح از سوی وزارت علوم پذیرفته نشود، بازهم دانش آموزان فنی و حرفه ای می توانند علاوه بر شرکت در کنکور مخصوص خود، همچون سایر دانش آموزان رشته های دیگر در کنکور سراسری و رشته های مورد دلخواه شرکت کنند.
اما سهراب رضایی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای سخنان مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش را به طور کلی رد و تنها عنوان کرده است: تنها طرح ما این است که این دو کنکور به طور مجزا برگزار نشود و قرار نیست داوطلبان این رشته بتوانند همچون سایر دانش آموزان در دانشگاههای دولتی پذیرش شوند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای همچنین گفته است: به هیچ وجه قرار نیست ۲۵ رشته ای که هم اکنون در آموزشکده های فنی و حرفه ای در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته داریم به کارشناسی پیوسته تبدیل شود و داوطلبان کنکور سراسری در رشته های فنی و حرفه ای در این رشته ها پذیرش شوند بلکه برای آنها کنکور جداگانه برگزار می شود.
در این میان و با وجود تناقض در گفته های مسئولان اکنون بیش از ۷۶۰هزار دانش آموز دوره متوسطه در ۴۳ رشته فنی و حرفه ای تحصیل می کنند که وضعیت تحصیلی آنها هنوز مشخص نیست
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به ۶ دلیل ۶ ساله شدن دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: افزایش و ماندگاری پوشش تحصیلی، بهرهوری بالا، اثرگذاری بیشتر، رسیدن به اهداف دوره ابتدایی، ۶ ساله بودن ابتدایی در ۱۲۳ کشور و ناکارآمدی پیشدانشگاهی از جمله دلایل است.
به گزارش فارس در نظام جدید آموزشی که از آن به عنوان "۶،۳،۳" یاد میشود، دوره ابتدایی ۶ سال خواهد شد و دانشآموزان نسبت به نظام آموزشی فعلی، یک سال را بیشتر باید در دوره ابتدایی درس بخوانند.
۶ ساله شدن دوره ابتدایی برای خیلی از خانوادهها این پرسش را ایجاد کرده است که دلیل این اقدام چیست و آیا آموزش و پرورش با اضافه کردن یک سال به دوره ابتدایی، در بحث تعلیم و تربیت گامی به جلو بر میدارد؟
* افزایش پوشش تحصیلی دانشآموزان در نظام "۶،۳،۳"
ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص دلایل ۶ ساله شدن دوره ابتدایی اظهار داشت: برای اینکه دوره ابتدایی ۶ ساله شود، دلایل زیادی داریم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر پوشش تحصیلی دوره ابتدایی تقریباً ۱۰۰ درصد است، ادامه داد: شما نمیتوانید روستایی را بیابید که دانشآموز دختر و پسر واجبالتعلیم داشته باشد و تحت پوشش آموزش و پرورش قرار نگیرد؛ ما حتی در روستایی با یک یا دو دانشآموز، کلاس تشکیل دادیم به عبارت دیگر بیشترین پوشش تحصیلی را در دوره ابتدایی داریم.
سحرخیز اضافه کرد: با ۶ ساله شدن دور ابتدایی، پوشش تحصیلی و نرخ ماندگاری دانشآموز در دوره ابتدایی افزایش مییابد.
* بیشترین بهرهوری آموزش و پررورش متعلق به دوره ابتدایی است
* شکلگیری شخصیت و شاکله دانشآموزان در دوره ابتدایی
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: بیشترین بهرهوری آموزش و پرورش متعلق به دوره ابتدایی است زیرا نقش پذیری و تربیت پذیری دانشآموزان در دوره ابتدایی بیش از دورههای دیگر تحصیلی است.
وی افزود: معلمان در دوره ابتدایی اثربخشترین نقش تربیتی را بر شکلگیری شخصیت و شاکله تربیتی کودکان دارند و اگر ما به دنبال ایجاد رفتارهای مثبت و عادات صحیح و پسندیده در دانشآموزان هستیم، باید به دوره ابتدایی توجه کنیم.
سحرخیز ادامه داد: در سند آموزش و پرورش شایستگیهای پایه مطرح شده است که میتوان به خلاقیت، تفکر انضباط، قانونمداری و تدین اشاره کرد و باید دنبال این موارد در دوره ابتدایی بگردیم و این هم یک حسن دیگر است تا بیشترین سرمایهگذاری را در دوره ابتدایی داشته باشیم.
* ۵ سال کافی نیست/ رسیدن به اهداف دوره ابتدایی در طول ۶ سال
این مقام مسئول در آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس سند تحولی و سند برنامه درسی ملی، هدفهایی را برای دوره ابتدایی تعریف کردیم، بیان کرد: واقعیت این است که در طول ۵ سال نمیشود به آن اهداف رسید و اگر بخواهیم طول هفته و ساعت را بیشتر کنیم، به دانشآموز فشار میآید.
وی اضافه کرد: در این حالت ناچار هستیم که هدفهای درسی و آموزشی متعلق به دوره ابتدایی را در طول ۶ سال پیگیری کنیم یعنی آهسته و با تأنی قدم بر داریم تا به هدفهایی که در دوره ابتدایی مورد نظر داریم طی ۶ سال برسیم.
* ۱۲۳ کشور دنیا نظام ابتدایی ۶ ساله دارند
* در سال ۱۳۶۸ اجرای ساختار نظام آموزشی "۶،۳،۳" تصویب شد
سحرخیز به تجربه کشورهای دگیر نیز اشاره کرد و اظهار داشت: شما اگر تجربه کشورهای دنیا را به عنوان یک شاخص که مبنای پژوهشی و مطالعاتی دارد، مورد بررسی قرار دهید، مشاهده میکنید که ۱۲۳ کشور دنیا نظام ابتدایی ۶ ساله دارند که به جز پیشدبستانی است.
وی ادامه داد: اینها همه دلایلی است که ما این ساختار جدید دفاع کنیم و معتقدیم که ساختار "۶،۳،۳" یک ساختار قابل دفاع هست؛ مضافاً بر اینکه اگر به تاریخ این مباحث مراجعه شود، میبینید که در سال ۱۳۶۸ یک بار مصوبهای داشتیم تا ساختار نظام آموزشی ما "۶،۳،۳" شود.
* جهتگیری آموزش و پرورش فعلی صرفاً جهتگیری آموزش عالی محور است
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ناکارآمدی دوره پیشدانشگاهی در دوره فعلی گفت: تمام کسانی که روزی از ایجاد کنندگان دوره پیشدانشگاهی بودند و کسانی که امروز قدرت اظهارنظر در حوزه آموزش و پرورش را از لحاظ جایگاه اجرایی یا علمی دارند، معتقدند که دوره پیشدانشگاهی یک دوره ناکارآمد است.
وی اضافه کرد: دلیل ناکارآمدی آن، این است که تمام آموزش و پرورش را تحت شعاع خود قرار داده است و جهتگیری آموزش و پرورش فعلی صرفاً جهتگیری آموزش عالی محور است.
سحرخیز افزود: نمیگوییم که نباید به آموزش عالی توجه نداشته باشیم و همسو با آن نباشیم اما اینکه جهتگیری ما صرف آموزش عالی محور باشد، نقص نظام آموزشی ماست.
وی ادامه داد: تمام سرمایهگذاری و هزینهها، به جای اینکه شایستگیهای پایه، خلاقیت و توانمندکردن دانشآموز را در عرصه نیازهای فردی، خانوادگی و ملی هدف گیرد، در پرداختن به دانشگاه خلاصه شده است.
* جهتگیری کشورها توسعه یافته صرفاً آموزش عالی نیست
این مقام مسئول در آموزش و پرورش با بیان اینکه تفکر در خانوادهها، ورود فرزند به دانشگاه است و نظام آموزشی فعلی نیز موید این تفکر است که همه باید به دانشگاه بروند، بیان کرد: جهتگیری کشورها توسعه یافته صرفاً آموزش عالی نیست بلکه ورود به زندگی، بازار کار و ایجاد شایستگیها برای اداره خود و خانواده است البته در آن نظامها راه برای ارتقاء تحصیلی و پیشرفت باز است و در کشور ما نیز باید اینگونه باشد.
وی افزود: اینها دلایلی بر ناکارآمدی پیشدانشگاهی است و حالا که پیشدانشگاهی ناکارآمد بوده و دوره ابتدایی محسنات ذکر شده را دارد، فکر میکنم اگر بخواهیم از بین نظامهای موجود دنیا، انتخابی داشته باشیم، نظام "۶،۳،۳" را انتخاب کنیم.
مقدمه ای برگروه مواد و متالورژی |
تاریخچه متالورژی
متالورژی یا علم مواد تاریخچهای به قدمت تاریخ دارد از حدود ۶۰۰۰ سال پیش زمانی که بشر فلز را شناخت، متالورژی به عنوان یک هنر، پا به عرصه وجود گذاشت. در آن زمان انسان با جداکردن ذرات طلا از شن و ماسهی بستر رودخانهها، ذوب فلزات مختلف و شکل دادن آنها، اولین گامها را به سوی عصر فلزات برداشت. از بقایای ابزارآلات جنگی گرفته تا سفالینههای مدفون در دل خاک، همگی ردپایی از این هنر دارند.
اما متالورژی به عنوان یک علم، دانش نسبتاً جوانی است که تنها صدسال از عمر آن میگذردکه باکشف روشهای جدید استخراج و تصفیه فلزات ، شناسایی خواص فیزیکی و مکانیکی مواد، فنون جدید شکل دادن و تولید فلزات متولد شده است
تصور کنید در حال رانندگی در یکی از بزرگراهها هستید که ناگهان کامیونی با خوردروی شما برخورد و خسارت سنگینی بر آن وارد میکند. چنین برخوردی در حال حاضر علاوه بر صرف هزینهای قابل توجه و نیاز به زمانی نسبتاً طولانی برای تعمیر، در نهایت از ارزش خودرو نیز خواهد کاست. اما اگر بدنه خودروی شما به طور کامل از جنس آلیاژحافظه دار Ni-Ti ساخته شده باشد، حداقل برای صافکاری مشکلی نخواهید داشت چون کافی است بدنه خوردو را تا حد معینی حرارت بدهید تا بدنه تصادفی به سرعت تغییر شکل یافته و شکل اولیه خود را پیدا کند. این مثال متواند یکی از بیشمار مثال در این زمینه باشد . مهندسی مواد و متالورژی
متالورژی را میتوان به دو بخش فرآیندی و فیزیکی طبقهبندی نمود. بخش فرآیندی کلیه فرآیندهای استخراج، ریختهگری، شکلدهی و هرآنچه که برای تولید قطعات نهایی یا نزدیک به نهایی نیاز است را شامل میشود و بخش فیزیکی کلیه مسائل مربوط به تعیین خواص، ریزساختار و روابط اتمی را در بر میگیرد.
معرفی گروه مواد و متالورژی گروه مهندسی مواد و متالورژیِ دپارتمان نرمافزارهای مهندسی و تخصصی مجتمع فنی تهران به منظور ارتقای سطح علمی و تجربی دانشآموختگان، تکنسینها و مدیران مرتبط با صنعت متالورژی در نظر دارد تا دورههای تخصصی و سمینارهای آموزشی برگزار نماید. علاوه بر این در راستای تعامل هرچه بیشتر صنعت و دانشگاه مجتمع فنی تهران آمادگی خود را برای ارائه خدمات مشاورهای، تحقیقاتی و آموزشی به واحدهای صنعتی اعلام میدارد. دورههای آموزشی گروه مواد و متالورژی به دو بخش دورههای عمومی و دورههای ویژه صنایع تقسیمبندی میشوند. 1- دورههای عمومی با توجه به تقویم آموزشی دپارتمان نرمافزارهای مهندسی و تخصصی برگزار میشود. هدف از برگزاری این دورهها آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان و علاقهمندان این رشته با نرمافزارهای تخصصی آن است تا بتوانند برای ورود به بازار کار مهارت لازم را کسب نمایند. عناوین این دورهها عبارتند از :
1- شبیهسازی فرآیند ریختهگری با نرمافزار ProCast در دو سطح مقدماتی و پیشرفته 2- متالوگرافی کمی و آنالیز تصاویر میکروسکوپی به کمک نرمافزار Vision Clemex 3- کاربردهای ABAQUS در مهندسی مواد و متالورژی 4- طراحی مدار فرآوری مواد معدنی توسط نرم افزار Modsim 5- متالورژی برای غیر متالورژیستها 6- بازرسی مخازن بر اساس ASME 7- کنترل کیفیت جوش بر مبنای QC1 AWS- 8- بازرسی جوش سطح 1 و 2 2- دورههای ویژه صنایع آن دسته از دورههایی هستند که بصورت تخصصی و با توجه به نیاز صنایع تعریف میشوند. از آنجایی که کارخانجات و صنایع مرتبط با متالورژی هر یک در زمینهای خاص فعالیت مینمایند از این رو به دورههایی مرتبط با فعالیت خود نیاز دارند تا بتوانند از این طریق هم سطح اطلاعات کارکنان خود را ارتقا دهند و هم با پیشرفتهای روز آشنا شوند. مجتمع فنی تهران با توجه به گستردگی دورهها آمادگی دارد تا بنابر درخواست صنایع و ارگانها دورههای مورد نظر آنها را طراحی و اجرا نماید. این دورهها میتوانند بصورت بلند مدت، کوتاه مدت یا در قالب سمینارهایی چند ساعته ارائه شوند.
|
باسلام واحترام
بررسی محتوای کتاب تکنولوژی وکارگاه ریخته گری باکد۳/۴۸۷درمورخه ۱۱/۱۱/۹۰درمحل گروههای آموزشی تشکیل می شود .از همکاران رشته متالورژی وساخت وتولید دعوت به عمل می آید که دراین بررسی شرکت نمایند
شرح وظایف تیم حامی گروه های آموزشی متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش
1- محور سنجش و ارزشیابی:
- نظارت بر اجرای آزمون پیشرفت تحصیلی و آغازین در پایه اول
- طراحی آزمون های متعدد در طول سال تحصیلی جهت دانش آموزان پایه اول
- نظارت بر اجرایی شدن ارزشیابی مستمر در هنرستان ها
- نظارت بر صدور کارنامه ماهانه جهت دانش آموزان پایه اول هنرستان ها و هنرجویان
2- محور توسعه و تعمیق ارتباطات موثر:
- تعامل و همکاری بادبیر خانه قطبی کامپیوتر
- ارتباط موثر با مدیران هنرستان ها
- ارتباط با خانواده دانش آموزان پایه اول هنرستان ها
- ارتباط با مشاوران و معاونان آموزشی هنرستان ها
3- محور آموزش:
- آموزش مهارت یادگیری و مطالعه به دانش آموزان پایه اول و هنرجویان هنرستان ها
4- محور محیط شناسی و آسیب شناسی:
- تحلیل ماده درسی
- تحلیل منابع انسانی
- تحلیل توانمندی هنرستان های منطقه در اجرای طرح های گروه
- نظر سنجی و نیاز سنجی از هنرآموزان